آموزش تحلیل تکنیکال فارکس و ارزهای دیجیتال
منو سایت
شما اینجا هستید

با کیف پول نرم‌ افزاری و انواع آن آشنا شوید

با کیف پول نرم‌ افزاری و انواع آن آشنا شوید

برای ذخیره پول چه به صورت فیزیکی و چه به صورت مجازی نیازمند یک کیف پول هستیم. در این مقاله از کیف پول های دیجیتال سخن خواهیم گفت که مخصوص رمز ارزها هستند. در واقع کیف پول های دیجیتال را می توان نوعی نرم افزار یا سخت افزار دانست که آدرس رمزارزها بر روی بلاک چین را در خود ذخیره می کنند.

رمز ارزها می توانند توسط این کیف پول ها ذخیره شوند یا انتقال یابند. کیف پول های دیجیتال انواع مختلفی دارند که در این مقاله به ذکر همه آنها مخصوصا کیف پول های نرم افزاری خواهیم پرداخت.

کیف پول دیجیتال چیست؟

به منظور ذخیره ارزهای دیجیتال باید از کیف پول دیجیتال استفاده کرد. این کیف ها می توانند اپلیکیشن هایی قابل نصب بر روی رایانه یا گوشی همراه باشند. نوع دیگری از کیف پول های دیجیتال نیز وجود دارند که فیزیکی هستند و امنیت بالاتری دارند.

کیف پول های دیجیتال (Digital Wallets) که در بین کاربران ارزهای دیجیتال به ولت (Wallet) نیز معروفند، نوعی نرم افزار یا سخت افزار هستند که روی کامپیوترهای شخصی، گوشی های هوشمند یا حتی سخت افزارهای مخصوص اجرا می شوند. کیف پول های دیجیتال مخصوص ذخیره، ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال هستند و کاربردی مشابه با حساب های بانکی دارند؛ تمامی کیف پول ها دارای آدرس عمومی و خصوصی هستند.

آدرس عمومی کاربردی همانند شماره کارت دارد و آدرس خصوصی نیز مانند رمز اول این شماره کارت است که به هیچ عنوان نباید در اختیار شخص دیگری قرار بگیرد؛ زیرا افراد می توانند با در دست داشتن آدرس خصوصی کیف پول به دارایی های دیجیتال داخل آن دسترسی پیدا کنند.

کیف پول ها انواع گوناگون دارند و به طور کلی به سه دسته کیف پول های سخت افزاری، کیف پول های نرم افزاری و کیف پول های کاغذی تقسیم می شوند. در واقع بیشترین تفاوت کیف پول های دیجیتال با یکدیگر، چگونگی ارائه خدمات آن ها است. در ادامه این مطلب قصد داریم که بیشتر در رابطه با کیف پول های نرم افزاری صحبت کنیم، به همین دلیل اگر دوست دارید بیشتر در رابطه با دو نوع دیگر اطلاعات کسب کنید به مقاله کیف پول سخت افزاری چیست مراجعه کنید.

کیف پول ها در دسته بندی های دیگری نیز قرار می گیرند که می توان به متصدی و غیرمتصدی اشاره کرد.

به کیف پول های دیجیتالی که خود کمپانی کیف پول از کلیدهای خصوصی کاربر نگهداری می کنند اصطلاحا کیف پول های متصدی یا کاستدی (Custodial) گفته می شود و به کیف پول های دیجیتالی که هیچ دخالتی در ذخیره کلیدهای خصوصی کاربر ندارند، غیرمتصدی یا نان کاستدی (non-Custodial) می گویند.

کیف پول نرم افزاری

کیف پول نرم افزاری (Software Wallet) بیشترین تنوع را در بین دیگر انواع کیف پول ها دارند. همان طور که از اسم شان مشخص است این کیف پول ها نرم افزارهایی هستند که بر روی رایانه یا گوشی تلفن همراه نصب می شوند. از آنجایی که تمام آنها به نحوی با اینترنت در ارتباطند، به آنها کیف پول گرم (Hot wallet) نیز گفته می شود.

می توان گفت که تقریبا تمامی کیف پول های نرم افزاری رایگان هستند. کیف پول های نرم افزاری خود به سه دسته کیف پول های دسکتاپ، تحت وب و گوشی تقسیم می شوند که در ادامه بیشتر به آنها خواهیم پرداخت.

قابل ذکر است که کیف پول های نرم افزاری قابلیت اینکه هم زمان و از طریق چندین دستگاه در دسترس کاربران قرار بگیرند را دارند که همین خصوصیت دوست داشتنی تبدیل به یکی از مزایای بزرگ کیف پول های دیجیتالی شده است.


مزایا و معایب کیف پول نرم افزاری

در ادامه به مزایا و معایب کیف پول های نرم افزاری خواهیم پرداخت:

مزایای کیف پول های نرم افزاری

  • کاربری ساده
  • راه اندازی آسان کیف پول؛ ارسال و دریافت ساده دارایی های دیجیتالی برای تازه واردان.
  • تنوع زیاد؛ وجود تعداد زیادی کیف پول های نرم افزاری (موبایل، دسکتاپ و وب) انتخاب را برای کاربران ساده می کند.
  • مقرون به صرفه بودن؛ اکثر کیف پول های نرم افزاری رایگان هستند.

معایب کیف پول های نرم افزاری

یکی از معایب اصلی کیف پول های نرم افزاری امنیت پایین آنها است (در مقایسه با کیف پول های سخت افزاری). به دلیل این که کیف پول های نرم افزاری برای کارکردن باید به اینترنت متصل شوند که همین موضوع دارایی های دیجیتال کاربران را در خطر می اندازد زیرا هکرها می توانند این کیف پول ها را مورد حمله قرار دهند.

کیف پول موبایلی

کیف پول های موبایلی اپلیکیشن هایی هستند که بر روی گوشی های اندروید یا iOS نصب می شوند. این کیف ها رایگانند و از آنجایی که همیشه در دسترس کاربران هستند کار با آنها راحت تر است. با تمامی این ها کاربران می توانند به سادگی نسخه مورد نظر خود را از سایت های مربوطه به صورت رایگان دانلود کرده و استفاده کنند. در ادامه یکی از بهترین کیف پول های موبایلی را معرفی می کنیم.

کیف پول اکسودوس

اکسودوس (Exodus) یکی از برترین کیف پول های موبایل است که البته نسخه تحت وب نیز دارد اکسودوس چند ارزی بوده و هم اکنون از بیش از ۱۰۰ ارز دیجیتال پشتیبانی می کند. به دلیل سادگی کاربری، اکسودوس یکی از بهترین انتخاب ها برای کاربران تازه وارد به دنیای ارزهای دیجیتال است. یکی از ایرادهایی که این کیف پول دارد و باعث شده انتقادهایی نسبت به اکسودوس بشود متن باز نبودن آن است زیرا این موضوع برخلاف اهداف بیت کوین و بلاک چین است.

اکسودوس با داشتن امنیت بالا و سرعت انجام تراکنش های خوب یکی از بهترین کیف پول های نرم افزاری برای کاربران است.

کیف پول تحت وب

در کیف پول تحت وب کاربران می توانند از طریق مرورگر سیستم عامل های خود با بلاک چین ارتباط برقرار کنند. پس برای استفاده از کیف پول تحت وب نیازی به دانلود و نصب برنامه روی سیستم عامل نخواهد بود و تنها وارد شدن به کیف پول از طریق مرورگر کامپیوتر برای کاربران دسترسی فراهم خواهد کرد.

کاربران می توانند در اکثر کیف پول های تحت وب، آدرس شخصی خود را بسازند و برای آن رمزعبور مشخص کنند. برخی سایت ها نگهداری کلید خصوصی را خود برعهده می گیرند و برخی هم آن را به دارندگان کیف پول می سپارند.

در ادامه به معرفی یکی از بهترین کیف پول تحت وب اتمیک ولت می پردازیم.

کیف پول Atomic

کیف پول اتمیک (Atomic) به وسیله تیمی باتجربه و قدرتمند در سال ۲۰۱۷ ساخته شده و شروع به کار کرد. اتمیک والت یکی از بهترین کیف پول های دسکتاپ محسوب می شود که طبق اطلاعات وب سایت رسمی اتمیک، این کیف پول بیش از ۵۰۰ هزار کاربر فعال داشته و توانایی پشتیبانی بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال مختلف را نیز دارد.

اتمیک یک کیف پول غیرمتصدی است، به این معنی که مدیریت کلیدهای خصوصی را به عهده کاربر می گذارد و این کلیدها را در سرورهای خود ذخیره نمی کند.

کیف پول دسکتاپ

همانطور که از اسم این کیف پول نیز مشخص است کیف پول دسکتاپ برنام های است که روی کامپیوتر دانلود شده و نصب می شود. تقریبا در تمام کیف پول های دسکتاپ کلید خصوصی در دسترس کاربران قرار می گیرد. اطلاعات کلیدهای خصوصی به شکل یک فایل با پسوندی مشخص در کامپیوتر کاربر ذخیره می شود. قابل ذکر است که کاربران باید برای امنیت بیشتر از این فایل یک نسخه پشتیبان تهیه کنند تا در صورت وقوع اتفاقی ناخوشایند بتوانند دارایی های دیجیتالی خود را باز پس بگیرند.

یکی از اساسی ترین نکته هایی که در کیف پول های دسکتاپ وجود دارد نگهداری ایمن از کلیدهای خصوصی است. اگر به هر دلیلی سیستم عامل کاربران از دسترس خارج شده و کاربران نسخه پشتیبان کلیدهای خصوصی یا کلمات بازیابی اکانت خود را نداشته باشند، باید ارزهای دیجیتال خود را به فراموشی بسپارند.

در ادامه بیشتر در رابطه با الکتروم یکی از بهترین کیف پول های دسکتاپ خواهیم خواند.

کیف پول الکتروم

کیف پول نرم افزاری الکتروم (Electrum) یکی از برترین کیف پول های ارز دیجیتال است که از زمان پیدایش خود در بین کاربران ارز دیجیتال محبوبیت زیادی پیدا کرده است. الکتروم از سال ۲۰۱۱ و زمان پیدایش خود تا به امروز تغییرات زیادی را تجربه نکرده و به دلیل کاربری پیچیده این کیف پول نرم افزاری، الکتروم برای کاربران حرف های مناسب است. الکتروم متن باز بوده و گزینه سگویت را به کاربران خود ارائه می دهد.

کیف پول دیجیتال الکتروم به کاربران خود امکان می دهد تا امنیتی که از یک کیف پول دیجیتالی در نظر دارند را انتخاب کنند. به عنوان مثال، کاربران الکتروم می توانند احراز هویت دو عاملی را فعال کنند یا کیف پول چند امضایی داشته باشند. همچنین کاربران این کیف پول قادر خواهند بود عبارت سید خود را که برای بازیابی کیف پول است بلندتر کنند (کاراکترهای آن را با انتخاب خود بیشتر کنند).

سخن پایانی

در نگهداری ارزهای دیجیتال ابتدایی ترین وسیله کیف پول های دیجیتال هستند که همانطور که متوجه شدید انواع گوناگونی دارند. کیف پول های نرم افزاری به دلیل رایگان بودن و سادگی در استفاده، از محبوب ترین ها محسوب میشوند.

کیف پول های نرم افزاری برای تازه واردان به دنیای ارزهای دیجیتال بسیار مناسب است و نصب و راه اندازی آنها هیچ هزینه ای ندارد. کیف پول های نرم افزاری انواع مختلفی دارند که کاربران باید با توجه به نیازهای خود یکی از آنها را انتخاب کنند. در این مقاله به صورت کامل به این کیف پول ها و بهترین هایشان پرداختیم.

بهار بهرامی
comment برای درج دیدگاه لطفا وارد شوید