آموزش تحلیل تکنیکال فارکس و ارزهای دیجیتال
منو سایت
شما اینجا هستید

شاخص دلار در فارکس و نحوه کسب در‌آمد از آن

شاخص دلار در فارکس و نحوه کسب در‌آمد از آن

شاخص دلار به شاخصی در بازار فارکس گفته می شود که ارزش دلار آمریکا را در مقایسه با ارزهای منتخب بازار نشان می دهد. این شاخص اولین بار در سال ۱۹۷۳ میلادی ارائه شد و از آن زمان تاکنون توانسته خود را به عنوان یک معیار مهم در بازار فارکس معرفی کند.

همانطور که می دانید دلار آمریکا پراستفاده ترین و مهمترین ارز جهان است که بسیاری از کشورهای جهان در معاملات و تراکنش های بین المللی خود از آن استفاده می کنند. در بازار فارکس نیز پرمعامله ترین جفت ارزها آنهایی هستند که یک طرف آنها دلار آمریکا است. برای همین حدود چهل سال پیش بانک مرکزی آمریکا تصمیم گرفت تا شاخصی را ایجاد کند که به کمک آن بتوان جایگاه دلار را در مقایسه با سایر ارزهای مطرح جهان ارزیابی کرد.

این شاخص همان شاخص دلار است که در مقاله امروز می خواهیم به طور کامل در مورد آن صحبت کنیم. در پایان این مقاله می فهمید که شاخص دلار در فارکس چیست و چگونه محاسبه می شود. همچنین در مورد کسب درآمد از شاخص دلار و نحوه معامله آن در بروکرهای فارکس نیز مطالبی را ارائه خواهیم کرد. بنابراین پیشنهاد می کنیم حتما تا انتها همراه ما باشید و از فرصت های معاملاتی که روی شاخص دلار شکل می گیرد، استفاده کنید.

شاخص دلار چیست؟

شاخص دلار یا DXY شاخصی در بازار فارکس است که براساس فرمول خاصی محاسبه می شود و جایگاه دلار آمریکا را در مقایسه با ۶ ارز مطرح دیگر مشخص می کند.

شاخص دلار (Dollar Index) که معمولا با نمادهای USDX ،DXY و DX نمایش داده می شود، معیاری در بازار فارکس است که با کمک آن می توان ارزش دلار آمریکا را در مقایسه با ۶ ارز برتر دیگر ارزیابی کرد. در واقع شاخص دلار، ارزش دلار آمریکا را در بازارهای جهانی مشخص می کند و با یک نگاه به آن می توان فهمید جایگاه فعلی دلار در سطح جهان به چه شکل است.

برای نمایش شاخص دلار از یک عدد استفاده می شود که قیمت پایه آن ۱۰۰ در نظر گرفته شده بود. در حال حاضر قیمت این شاخص در مقایسه با ۶ ارز یورو، ین ژاپن، پوند انگلستان، دلار کانادا، کرون سوئد و فرانک سوئیس نوسان می کند که در بخش بعدی نحوه محاسبه آن را آموزش خواهیم داد.

زمانی که شاخص دلار افزایش می یابد، نشان دهنده این است که ارزش دلار آمریکا در مقایسه با ارزهای دیگر در حال بیشتر شدن است. در طرف دیگر، کاهش شاخص دلار نیز نشان می دهد ارزش دلار در مقابل ارزهای دیگر دچار افت شده است.

جالب است بدانید که شاخص دلار برای اولین بار در سال ۱۹۷۳ میلادی و بعد از انحلال توافقنامه برتون وودز (Bretton Woods Agreement) ایجاد شد و وظیفه آن نیز برعهده بانک مرکزی آمریکا، فدرال رزرو (Federal Reserve)، قرار داشت.

تاریخچه قیمت شاخص دلار

قیمت شاخص دلار در ابتدا ۱۰۰ در نظرگفته شده بود اما در طول این سال ها شاهد رسیدن آن به حداکثر قیمت ۱۶۵ و حداقل قیمت ۷۰ نیز بوده ایم. ضمن اینکه بازه نوسان این شاخص در طول سال های گذشته معمولا بین ۹۰ تا ۱۱۰ بوده است.

شاخص دلار نیز مانند هر شاخص دیگر در طول حیات خود نوسان های زیادی را تجربه کرده است. بالاترین قیمت این شاخص در سال ۱۹۸۴ میلادی که تنها چیزی حدود ۱۱ سال از معرفی آن می گذشت، ثبت شد و شاهد رسیدن آن به نزدیکی های عدد ۱۶۵ بودیم. پایین ترین قیمت ثبت شده برای شاخص دلار نیز عدد ۷۰ است که در سال ۲۰۰۷ میلادی به ثبت رسید. با این حال در سال های اخیر محدوده نوسان این شاخص کوچک تر شده و معمولا بین عدد ۹۰ و ۱۱۰ بالا و پایین می شود.

حتما می پرسید چه عواملی روی نوسان قیمت شاخص دلار تاثیر دارند؟ اگر بخواهیم کلی بگوییم، فاکتورهای مطرح در بحث اقتصاد کلان همچون تورم، رکود اقتصادی و رشد اقتصادی در آمریکا یا کشورهایی که ارزهایشان در محاسبه این شاخص دخیل هستند، باعث افزایش یا کاهش قیمت شاخص دلار می شوند.

نکته جالب دیگری که در مطالعه تاریخچه شاخص دلار با آن مواجه می شویم ثبات قابل توجه ارزهای حاضر در محاسبه آن است. در حقیقت تنها یک بار در طول تاریخ، ارزهای حاضر در فرمول محاسبه شاخص دلار تغییر کرده اند که آن هم حذف ارز برخی از کشورهای اروپایی همچون مارک آلمان، فرانک فرانسه و لیره ایتالیا و جایگزینی ارز یورو به جای آنها بود.

با این حال احتمال اینکه در آینده ارزهای دیگری به این شاخص افزوده شوند، زیاد است. در آن زمان ارزهایی به این لیست اضافه شدند که ارز رسمی کشورهای همکار با آمریکا به حساب می آمدند. در سال های اخیر کشورهایی مثل چین و مکزیک روابط اقتصادی نزدیکی با آمریکا داشته اند و برای همین انتظار می رود در آینده، ارز یوان چین و پزوی مکزیک نیز در محاسبه این شاخص دخالت داده شوند.

نحوه محاسبه شاخص دلار

شاخص دلار یک میانگین هندسی وزنی است و برای محاسبه آن به هر کدام از ۶ ارز حاضر یک ضریب اختصاص داده می شود. در نهایت با جای گذاری قیمت این ۶ جفت ارز در فرمول شاخص دلار، عدد این شاخص به دست می آید.

اما شاخص دلار یا DXY چگونه محاسبه می شود؟ همانطور که گفتیم در محاسبه شاخص دلار نرخ ارز ۶ کشور تاثیرگذار هستند. شاخص دلار یک میانگین هندسی وزنی است و این یعنی ارز هر کدام از این ۶ کشور ضریب یا وزن مخصوص خود را دارند. برای همین تغییرات قیمت یک ارز ممکن است در مقایسه با تغییرات ارزهای دیگر تاثیری کمتر یا بیشتری روی نوسان شاخص دلار داشته باشد.

در این بین ارز یورو با ۵۷.۶ درصد وزن در صدر قرار دارد و بیشترین تاثیر را روی شاخص دلار می گذارد. فرانک سوئیس نیز تنها با ۳.۶ درصد وزن کمترین تاثیر را دارد. لیست کامل ۶ ارزی که در محاسبه شاخص دلار تاثیرگذار هستند، عبارتند از:

  1. یورو با نماد EUR و وزن ۵۷.۶ درصد
  2. ین ژاپن با نماد JPY و وزن ۱۳.۶ درصد
  3. پوند انگلستان با نماد GBP و وزن ۱۱.۹ درصد
  4. دلار کانادا با نماد CAD و وزن ۹.۱ درصد
  5. کرون سوئد با نماد SEK و وزن ۴.۲ درصد
  6. فرانک سوئیس با نماد CHF و وزن ۳.۶ درصد

برای محاسبه شاخص دلار از فرمول زیر استفاده می شود که در آن برای مثال منظور از EURUSD قیمت جفت ارز یورو/دلار است. عدد ۵۰٫۱۴۳۴۸۱۱۲ نیز که در فرمول مشاهده می کنید، عدد ثابتی است که توسط نهاد ارائه دهنده این شاخص تعیین شده و هدف از آن نرمال کردن عدد به دست آمده است.

USDX = 50.14348112 × EURUSD-0.576 × USDJPY0.136 × GBPUSD – 0.119 × USDCAD0.091 × USDSEK0.042 × USDCHF0.036

همانطور که می بینید محاسبه شاخص دلار پیچیدگی خاصی ندارد و با یک فرمول ساده به دست می آید. برای مشاهده قیمت فعلی شاخص دلار نیز لازم نیست خودتان دست به کار شوید و جمع و تفریق کنید. در عوض می توانید خیلی راحت با استفاده از پلتفرم های آماری مثل تریدینگ ویو (TradingView) شاخص دلار را انتخاب کنید و نمودار خطی یا شمعی آن را ببینید.

کسب درآمد از شاخص دلار در فارکس

شاخص دلار طبق فرمول مخصوص خود مدام در حال نوسان است و برای همین امکان معامله روی آن در بازار فارکس وجود دارد. شما می توانید با باز کردن موقعیت های معاملاتی خرید یا فروش از افزایش یا کاهش این شاخص به سود برسید.

از آنجایی که شاخص دلار با یک عدد مشخص می شود و مدام در حال نوسان است، برای همین به لطف ابزارهای معاملاتی فارکس همچون قراردادهای ما به التفاوت (Contracts for Difference) یا CFD، می توانید روی آن معامله باز کنید و از کاهش و افزایش آن به کسب درآمد دلاری از داخل ایران برسید.

اگر فکر می کنید اقتصاد آمریکا در شرایط خوبی است و ارزش دلار در مقایسه با سایر ارزهای موجود در این شاخص با افزایش رو به رو خواهد شد، می توانید روی نماد شاخص دلار در فارکس (DXY) یک موقعیت معاملاتی خرید یا لانگ (Long) باز کنید. بدین ترتیب هرچقدر که قیمت این شاخص بیشتر شود معامله شما نیز وارد سود خواهد شد و به سود می رسید.

در مقابل زمانی که طبق تحلیل خود معتقدید به زودی دلار آمریکا در مقایسه با ارزهای دیگری همچون یورو و پوند تضعیف خواهد شد و شاخص دلار پایین خواهد آمد، می توانید وارد یک معامله فروش یا شورت (Short) شوید و از کاهش این شاخص نیز به درآمد برسید.

برای معامله روی شاخص دلار در فارکس باید ابتدا مطمئن شوید که بروکر انتخابی شما از معامله روی این شاخص پشتیبانی می کند. این کار با مراجعه به سایت رسمی هر بروکر و بررسی نمادهای قابل معامله انجام می شود. سپس با ثبت نام در بروکر مورد نظر و ایجاد حساب معاملاتی می توانید مانند جفت ارزها و سایر دارایی های قابل معامله در فارکس، روی شاخص دلار نیز معامله انجام دهید.

یکی از بروکرهای خوبی که هم امکان معامله روی شاخص دلار را فراهم کرده و هم مشکلی با کاربران ایرانی ندارد، بروکر فارکس ویندزور (Windsor) است. شما می توانید با خواندن مقاله جامع آموزش بروکر ویندزور + ثبت نام و نکات مهم در این بروکر عضو شوید، حساب خود را با مدارک ایرانی احراز هویت کنید، حساب معاملاتی بسازید و بعد از اتصال آن به نرم افزاری مثل متاتریدر ۴ (MetaTrader 4) روی نماد شاخص دلار معامله کنید.

نماد شاخص دلار در فارکس ممکن است بسته به بروکر انتخابی شما کمی متفاوت باشد. برای مثال در همین بروکر ویندزور شاخص دلار با نماد USINDX مشخص می شود و برای همین اگر هدف تان معامله روی این شاخص است، باید از بین نمادهای معاملاتی موجود دنبال USINDX بگردید.

اضافه کردن نماد شاخص دلار در فارکس

گاهی اوقات ممکن است نماد شاخص دلار در متاتریدر در بین نمادهای معاملاتی قابل معامله دیده نشود. در این صورت می توانید در قسمت Market Watch یک بار راست کلیک کرده و گزینه Show All را انتخاب کنید. با این کار تمام نمادهایی که در بروکر شما امکان معامله آنها وجود دارد، نمایش داده می شود.

همچنین می توانید از منوی View گزینه Symbols را انتخاب کنید و سپس از قسمت شاخص ها به دنبال نماد شاخص دلار بگردید.

سخن پایانی

دلار بزرگترین و پرکاربردترین ارز دولتی در جهان است که بسیاری از ارزهای دیگر در مقایسه با آن ارزش گذاری می شوند. برای همین نیاز به شاخصی که بتوان با یک نگاه به آن جایگاه دلار را در مقایسه با سایر ارزها فهمید، احساس می شد. شاخص دلار که معمولا با نمادهای DXY و USDX شناخته می شود، پاسخ بانک مرکزی آمریکا به این نیاز بود.

قیمت شاخص دلار در ابتدا ۱۰۰ در نظر گرفته شده بود اما امروزه این شاخص براساس فرمول خاصی که در این مقاله آن را معرفی کردیم، نوسان می کند. بیشترین قیمت شاخص دلار ۱۶۵ و پایینترین قیمت آن نیز ۷۰ بوده اما در سال های اخیر شاهد نوسان این شاخص در محدوده بین ۹۰ تا ۱۱۰ دلار هستیم.

بهار بهرامی
comment برای درج دیدگاه لطفا وارد شوید