آموزش تحلیل تکنیکال فارکس و ارزهای دیجیتال
منو سایت
شما اینجا هستید

آموزش استخراج ارز دیجیتال در خانه

آموزش استخراج ارز دیجیتال در خانه

مدتی است که استخراج ارزهای دیجیتال شناخته شده مثل بیت کوین و اتریوم طرفداران بسیاری پیدا کرده است. از این رو بد نیست بدانید که جهت استخراج ارزهای دیجیتال راه های زیادی وجود دارد که یکی از آنها استخراج با استفاده از دستگاه های خانگی است. اساسا استخراج ارزهای دیجیتال فرایندی است که به GPU یا CPU قدرتمند نیاز دارد. در فرایند ماینینگ، تراکنش های جدید به بلاک چین اضافه شده و ماینرها در ازای افزودن بلوک های جدید، کوین های آن شبکه را به عنوان پاداش دریافت میکنند.

از طرفی با افزایش قیمت ارزهای دیجیتال، ماینرها قدرت پردازش بیشتری را به تجهیزات خود اضافه می کنند تا بدین ترتیب سود خود را افزایش دهند. درواقع هرچه تعداد محاسباتی که سخت افزارها بتوانند در هر ثانیه انجام دهند (نرخ هش) بیشتر باشد، سرعت انجام محاسبات ریاضی نیز بیشتر شده و شانس دریافت پاداش شبکه نیز افزایش خواهد یافت. به طور کلی تمامی این موارد به دستگاه های ماینینگ مرتبط خواهد بود.

در این مطلب قصد داریم تا به بررسی فرایند استخراج ارزهای دیجیتال با استفاده از دستگاه های خانگی یا استخراج خانگی رمزارزها بپردازیم. اما بد نیست تا در ابتدا درک درستی از دستگاه های ماینینگ داشته باشید.

دستگاه ماینینگ چیست؟

در ابتدای معرفی بیت کوین، قیمت این ارز دیجیتال بسیار کم بود و حتی نزدیک به قیمت فعلی نیز نبود. ازاین رو، ماینرهای زیادی صرفا به خاطر ایده موجود در پس زمینه بیت کوین به سمت آن جلب شدند و برای ماین کردن آن انگیزه پیدا کردند؛ در ابتدا هدف آنها به هیچ عنوان فعالیت مالی و سرمایه گذاری نبود.

اما امروزه استخراج بیت کوین و ارزهای دیجیتال دیگر به تجارتی سودآور تبدیل شده است و افراد زیادی وجود دارند که مزارع بزرگ استخراج دارند و هزینه های نیروهای خود و برق را از سود حاصل از این فرایند پرداخت می کنند و درعین حال پول بسیاری نیز به دست می آورند.

فرایند ماینینگ در ابتدا به وسیله واحد پردازش مرکزی یا همان CPU انجام می شد و پس از آن، ماینرها به توانایی های قابل توجه واحد پردازش گرافیکی یا همان GPU پی بردند. کارت های گرافیک قدرتمند این پتانسیل را دارند تا به شکل موثر قدرت ماینینگ بیت کوین را افزایش دهند. این کارت های گرافیک برق مصرفی بسیار کمتری به ازای هر واحد کار نسبت به CPU ها داشتند و نتایج آنها تا ۱۰۰ برابر بهتر از قبل بود.

GPU در حقیقت بخشی از کارت گرافیک است که به شکل خاص طراحی شده و می تواند تمامی محاسبات پیچیده موردنیاز در بازی های رایانه ای را انجام دهد و همین خصوصیت باعث می شود که این دستگاه ها در هش کردن بلوک های تراکنش ها نیز مناسب باشند.

از طرفی استفاده عمومی از کارت های گرافیک برای فرایند استخراج ارزهای دیجیتال منجر به پیدایش اولین ریگ ماینینگ (Mining rig) شد که درواقع رایانه هایی با قدرت پردازش محاسبات پیچیده بودند. هرچند که امروزه دیگر GPUها هم مثل CPUها مفید نیستند و با ظهور سخت افزارهای اختصاصی ماینینگ، سختی شبکه بیت کوین و دیگر رمز ارزها، کارت های گرافیک دیگر عملا امکان رقابت را در این بازار ندارند.

در حقیقت در حال حاضر نوبت به یکه تازی سخت افزارهای آیسیک رسیده است. این سخت افزارها یک تراشه طراحی شده برای استخراج ارزهای دیجیتال هستند که با سرعتی بالا این فرایند را انجام میدهند. در حقیقت این تراشه ها رشد صد درصدی را در قدرت هش به ارمغان آورده اند؛ درحالیکه مصرف برق را نسبت به فناوری های قدیمی تر به میزان قابل توجهی کاهش داده اند. برخی از کارشناسان بر این باور هستند که ASICها آخرین خط فناوری در این حوزه هستند، چرا که هیچ جایگزینی برای آنها در آینده نزدیک وجود ندارد.

اما بپردازیم به موضوع اصلی این مطلب، یعنی دستگاه های استخراج خانگی ارزهای دیجیتال. یکی از اولین و اصلی ترین سوالاتی که برای کاربرانی که قصد دارند در خانه اقدام به استخراج رمز ارزها کنند پیش می آید این است که برای انجام این کار به چه تعداد سخت افزار ماینینگ نیاز دارند.

تجهیزات موردنیاز برای استخراج در خانه

پیش از آنکه به بحث تخصصی ابزارهای ماینینگ بپردازیم، باید ببینیم که برای استخراج در خانه نیازمند چه فضا و ابزاری هستیم.

  • فضای مطلوب: این فضا باید از لحاظ پوشش صدا خوب باشد، چرا که دستگاه های استخراج صدای زیادی دارند که اگر تدبیر مناسبی برای این مورد نداشته باشید موجب آزار و اذیت خود شما و دیگران خواهد شد. از طرفی فضای در نظر گرفته شده باید دارای تهویه مناسب باشد. زیرا این دستگاه ها گرمای زیادی تولید می کنند و حتما باید سیستم خنک کننده خوبی داشته باشند. در آخر میتوان گفت که فضا را باید عاری از رطوبت و گردوخاک نگه دارید، زیرا این مسئله در بالا رفتن طول عمر دستگاه تان مؤثر است.

اگرچه ممکن است بعد از مدتی استفاده از دستگاه ماینر صدای آن برای شما عادی شود، اما به هرحال این سر و صدا به حدی است که در طولانی مدت می تواند سلامت روانی و فیزیکی استخراج کننده را به خطر بیندازد و یا موجب ناراحتی همسایگان و بستگان شود.

  • برق فشارقوی: مصرف برق دستگاه های استخراج بسیار بالا است و برای انواع دستگاه ها متفاوت است، اما به صورت کلی تمامی دستگاه های استخراج مصرف برق بالایی دارند. ازاین رو در صورت عدم توانایی در تأمین برق و پرداختن هزینه مصرفی، این سرمایه گذاری برای شما منطقی نخواهد بود.
  • اینترنت پرسرعت و بدون قطعی: به این علت که اتصال دستگاه های استخراج به شبکه ارزهای دیجیتال به وسیله اینترنت انجام میگیرد، بنابراین داشتن اینترنتی بدون قطعی ضروری است، چرا که در صورت به وجود آمدن نوسان و قطع و وصلی بخشی از درآمد شما از بین خواهد رفت.


نکات مهم در انتخاب دستگاه ماینر

حال ببینیم که در هنگام انتخاب یک دستگاه ماینینگ، به چه نکاتی باید توجه کنیم. به طورکلی سه مشخصه است که باید پیش از خرید دستگاه بررسی و مقایسه شود. این چهار مشخصه عبارت اند از:

  • نرخ هش
  • میزان برق مصرفی
  • قیمت دستگاه
  • آلودگی صوتی و گرمای دستگاه

نرخ هش

یکی از پارامترهای بسیار مهم دستگاه های ماینر نرخ هش یا هش ریت (Hash Rate) است. به بیان خیلی ساده میتوان گفت که نرخ هش همان قدرت بدنی و تعداد افرادی است که تلاش می کنند تا طلا را از معادن استخراج کنند. در ارزهای دیجیتال نیز منظور از هش ریت، تعداد محاسباتی است که یک سخت افزار میتواند در هر ثانیه انجام دهد.

واضح است که هرچه هش ریت یک دستگاه استخراج بالاتر باشد، شانس آنکه یک بلاک از کوین موردنظر استخراج شود بیشتر است. در واقع نرخ هش میزان قدرتمندی و توانایی دستگاه برای حل معادلات ریاضی ماینینگ را مشخص می کند اما این تنها ملاک برای انتخاب یک دستگاه ماینر نیست.

میزان برق مصرفی

یکی دیگر از ملاک های مهم در انتخاب ماینر، بررسی میزان مصرف برق دستگاه ماینر است. ممکن است میزان برق مصرفی دستگاه با توجه به هزینه برق در محل زندگی شما به قدری بالا باشد که تمام سود شما از استخراج صرف پرداخت قبض برق بشود. پس هنگام خرید لازم است که به میزان برق مصرفی یا وات دستگاه دقت کرد. البته دقت کنید که با بالا رفتن قدرت دستگاه و میزان هش، برق مصرفی آن نیز افزایش پیدا میکند و اینجاست که سرمایه گذار باید با استفاده از ماشین حساب های آنلاین و بررسی میزان سود و خسارت بهترین دستگاه بیت کوین ساز را انتخاب کند.

قیمت دستگاه ماینر

بدیهی است که دستگاه هایی که نرخ هش بالاتر و برق مصرفی کمتری داشته باشند، بسیار ایده ئال هستند و البته از قیمت بالاتری هم برخوردار خواهند بود. کمپانی بیتمین (Bitmin) را میتوان بزرگترین شرکت تولیدکننده دستگاههای استخراج دانست. دستگاه های انت ماینر (Antiminer) سری ۱۷ که در سال ۲۰۲۰ تولید شده اند جزو پرچم داران این نوع دستگاه ها هستند.

برای مثال دستگاه +Bitmain Antminer S17 با قدرت ۷۳ تراهش بر ثانیه، مصرف برق 2920 وات و قیمتی حدود ۲۶۰۰ دلار در بازارهای جهانی جزو بهترین دستگاه های استخراج به شمار می آید.

البته نمونه های دیگر و ارزانتری نیز وجود دارد که برای مصارف خانگی مناسب تر است. یکی از این دستگاه های ماینر بیت کوین، Antminer Z15 420Ksol است که با هش ریت ۴۲۰ هش بر ثانیه و مصرف برق ۱۵۱۰ وات چیزی نزدیک به ۲۵۰۰ دلار قیمت دارد و میتواند ابزار بسیار خوبی برای کسب درآمد از بیت کوین باشد.

آلودگی صوتی و گرمای دستگاه

اگرچه قبل تر ذکر شد فضایی که برای استخراج در نظر می گیرید باید تهویه و دمای مناسبی داشته باشد، با این حال پیش از خرید دستگاه ماینر باید به این موضوع دقت کنید که میزان تولید گرما توسط دستگاه چقدر است.

از آنجا که دمای بالا به دستگاه ماینر بیت کوین آسیب وارد میکند، معمولا در طراحی ماینرها از دو فن استفاده می کنند که یکی از این فن ها وظیفه کشیدن هوا به داخل را دارد و دیگری وظیفه بیرون راندن هوای گرمی که توسط چیپ های ASIC تولید می شود. سر و صدا و نویز دستگاه ماینر بیت کوین نیز به دلیل سرعت بالای این فن هاست.

به عنوان مثال یک دستگاه ماینر انت ماینر اس 9 (Antminer S9) را در نظر بگیرید که فن های آن در حدود ۴۳۲۰ تا ۴۵۶۰ دور در دقیقه میچرخند و صدای نویز آن هم ۷۶ دسیبل است که چیزی نزدیک به صدای یک پایانه مسافربری شلوغ یا یک ایستگاه قطار است! بنابراین فن ها عامل سر و صدا هستند و باید به دنبال راهکارهایی برای کاهش صدای نویز دستگاه ماینر و فن های آن بود. پس بهتر است در هنگام انتخاب یک دستگاه ماینینگ به نویزی که تولید میکند هم دقت کنید.

بهار بهرامی
comment برای درج دیدگاه لطفا وارد شوید