آموزش تحلیل تکنیکال فارکس و ارزهای دیجیتال
منو سایت
شما اینجا هستید

معرفی کامل شبکه کازموس و رمز ارز اتم

معرفی کامل شبکه کازموس و رمز ارز اتم

کازموس یکی از پروژه های جذاب کراس چین در حوزه کریپتو است. یکی از مهم ترین نقاط ضعف فناوری بلاک چین این است که شبکه های بلاک چینی قادر نیستند با دنیای بیرون و دیگر بلاک چین ها ارتباط برقرار کنند.

پروژه ی کازموس، یک شبکه غیرمتمرکز و بستری برای ارتباط موازی دیگر بلاک چین ها است و اجازه می دهد این شبکه ها در عین حال که فعالیت مستقل خود را انجام می دهند، بتوانند با هم تعامل کنند.

کازموس یک بلاک چین نسل سوم محسوب می شود و ساز و کار پیچیده ای دارد و متشکل از چند لایه ی مختلف است. در این مقاله تلاش می کنیم اکوسیستم کازموس را به زبان ساده برای علاقه مندان دنیای ارزهای دیجیتال تشریح کنیم.


کازموس چیست؟

کازموس بستری برابر تعامل بلاک چین های مختلف با یکدیگر است. کازموس ساختاری چند لایه دارد و از فناوری Tendermint به عنوان الگوریتم اجماع استفاده می کند. ارز دیجیتال این شبکه ATOM نام دارد.

کازموس (Cosmos) یک پروژه بلاک چین است که با هدف ایجاد اینترنت بلاک چین ها ساخته شده که می تواند سایر بلاک چین ها را به صورت یک شبکه به هم متصل کند. در حقیقت کازموس می خواهد راه حلی برای مشکل همکاری بین بلاک چین ها (Interoperability) ارائه کند. این نوع شبکه ها به بلاک چین های نسل جدید یا نسل سوم معروف هستند و از پروژه های مشابه میتوان پولکادات (Polkadot) و اوالانچ (Avalanche) را نام برد. این نوع شبکه ها نیامده اند که با دیگر پروژه های کریپتویی رقابت کنند، بلکه هدف آنها بیشتر رفع مشکل همکاری و تعامل بین بلاک چین های موجود است.

پروژه ی کازموس توسط بنیاد سوئیسی ICF (The Interchain Foundation) که در زمینه حمایت مالی و توسعه پروژه های متن باز فعالیت می کند، راه اندازی شد. ایده کازموس به سال ۲۰۱۴ برمیگردد. در آن زمان، دو توسعه دهنده به نام های Jae Kwon و Ethan Buchman سیستم Tendermint را پایه گذاری کردند که بعدها کازموس از آن به عنوان الگوریتم اجماع استفاده کرد. وایت پیپر (Whitepaper) کازموس در سال ۲۰۱۹ ارائه شد و نرم افزار آن هم در همان سال به اجرا درآمد.

سایر شبکه ها میتوانند با استفاده از بستری که کازموس فراهم کرده است، با هم در ارتباط باشند و انواع اطلاعات مختلف را به اشتراک بگذارند. البته کازموس فقط در نقش یک پل بین بلاک چین ها نیست و ویژگی ها و قابلیت های بسیار جذابی دارد و توسعه دهنده ها می توانند با استفاده از آنها کارایی بلاک چین ها را افزایش دهند.

مثلا کازموس ابزار بسیار کاربردی SDK را مخصوص توسعه دهنده ها ایجاد کرده است که به کمک آن میتوان بلاک چین های مختلف مبتنی بر الگوریتم های نوع Tendermint را ایجاد کرد. یعنی به جای صرف چندین ماه و سال، میتوان در چند هفته یک بلاک چین روی پلتفرم کازموس طراحی و راه اندازی کرد. اگر این اصطلاحات اخیر برای شما نا آشناست، اصلا نگران نباشید، چون در ادامه همه آنها را توضیح می دهیم. تا پایان مقاله همراه ما باشید.

کازموس چگونه کار میکند؟

کازموس از سه لایه Application ،Networking و Consensus تشکیل شده است. سایر بلاک چین ها به عنوان Zone و از طریق Cosmos Hub به این شبکه متصل می شوند. مدیریت پردازش ها با سیستم Tendermint انجام می شود و ارتباط بخش ها با هم برعهده پروتکل IBC است.

کازموس برای اینکه بتواند امکان ارتباط و تعامل بلاک چین های مختلف را در شبکه خود فراهم کند، از ابزارهای اختصاصی متن باز و خاص استفاده می کند. به هر شبکه متصل شده به کازموس یک Zone گفته می شود. پروتکل داخلی این پلتفرم به طور خودکار وضعیت تمام Zoneها را مانیتور می کند.

هر Zone در حقیقت یک بلاک چین کاملا مستقل است و فعالیت مربوط به خود را انجام می دهد؛ یعنی می تواند توکن یا کوین، آدرس ها، تراکنش ها، سیستم رأی گیری و آپدیت پروتکل مربوط به خودش را داشته باشد و در عین حال به پلتفرم کازموس نیز متصل باشد. تمام این بلاک چین ها از طریق کازموس هاب (Cosmos Hub) به هم متصل می شوند.

کازموس هاب جایی است که همه Zoneها به طور مستقیم به آن متصل هستند. هاب می تواند وضعیت فعلی هر Zone را ثبت کند. هر شبکه ای که به این هاب متصل شود، می تواند با شبکه ها یا دیگر Zoneها ارتباط برقرار کند.

همانطور که گفته شد شبکه کازموس از سه لایه تشکیل شده است که در کنار هم یک ساختار منسجم را تشکیل می دهند.

  • لایه Application: پردازش تراکنش ها و به روزرسانی وضعیت شبکه ها در این لایه انجام می شود.
  • لایه Networking: ارتباط بین بلاک چین های مختلف را ممکن می سازد.
  • لایه Consensus: تأیید تراکنش ها و ارتباط بین نودها برای تصمیم گیری در مورد وضعیت جاری سیستم در این لایه انجام می شود.

این سه لایه به کمک دو بخش Tendermint BFT و IBC ساختار کلی کازموس را تشکیل می دهند. در ادامه این بخش ها را توضیح می دهیم.

Tendermint BFT در حقیقت یک سیستم توسعه بلاک چین است که به توسعه دهندگان امکان می دهد بدون اینکه نیاز باشد کدنویسی یک پروژه را از ابتدا شروع کرده و بلاک چین های جدید ایجاد کنند. به این ترتیب هزاران ساعت در زمان توسعه و راه اندازی پروژه های جدید صرفه جویی می شود. به بیان دیگر، نودهای اجراکننده نرم افزار کازموس با استفاده از الگوریتم Tendermint BFT علاوه بر اینکه تراکنش ها را تأیید می کنند و بلاک های جدید را به بلاک چین اضافه می کنند، برنامه های کاربردی مختلفی را نیز روی شبکه کازموس توسط آن ایجاد می کنند و با استفاده از پروتکلی به نام IBC با هم ارتباط برقرار میکنند.

در هسته مرکزی این بخش، Tendermint Core قرار دارد که یک مکانیزم مبتنی بر الگوریتم اثبات سهام (PoS) است و تمام کامپیوترهای متصل به کازموس هاب را با هم هماهنگ می کند.

نودهای تأییدکننده تراکنش ها یا همان ولیدیتورها (Validators) در شبکه کازموس باید مقدار مشخصی از ارز بومی این شبکه که اتم (ATOM) نام دارد را استیک کنند. برای اینکه یک نود بتواند به ولیدیتور تبدیل شود باید جزو ۱۰۰ استیکر برتر با بیشترین تعداد ATOM باشد. قدرت رأی هر ولیدیتور با توجه به مقدار اندوخته ATOM او مشخص می شود.

کاربرها هم می توانند هر کدام از ولیدیتورها را به عنوان نماینده انتخاب کنند و ATOMهای خود را در اختیار او قرار دهند و در سود فرایند تأیید بلاک ها شریک شوند. از آنجایی که کاربران به راحتی می توانند ولیدیتور نماینده خود را تغییر دهند، این به عنوان یک عامل انگیزه دهنده باعث می شود ولیدیتورها مرتکب خلاف نشوند تا میزان اتم بیشتری به آنها واگذار شود.

در ادامه نگاهی می اندازیم به چند ویژگی مهم Tendermint BFT و پس از آن پروتکل IBC را بررسی میکنیم.


ویژگی های Tendermint BFT

سیستم Tendermint BFT ساز و کار بسیار جذابی دارد و ویژگی های منحصربه فردی را برای شبکه کازموس فراهم کرده است. از جمله این ویژگی ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

امکان ایجاد بلاک چین های عمومی و خصوصی: Tendermint BFT می تواند در بخش های Networking و Consensus (یا همان قوانین اجماع) مؤثر باشد. یعنی می تواند به نودها در بررسی و تأیید تراکنش ها و تشکیل بلاک ها کمک کند. از طرفی می تواند با لایه Application هم در ارتباط باشد و توسعه دهنده ها می توانند با توجه به نیاز خود، بلاک چین های عمومی یا خصوصی را روی لایه بالای Tendermnit BFT ایجاد کنند. اگر توسعه دهنده ها سیستم انتخاب ولیدیتورها را بر اساس میزان توکن های استیک شده آنها تنظیم کنند، یک بلاک چین عمومی براساس PoS ایجاد می شود و اگر فقط عده خاصی از ولیدیتورها از قبل مشخص شده باشند، یک بلاک چین خصوصی به وجود می آید.

کارایی بالا: Tendermint BFT می تواند زمان پردازش بلاک ها را به ۱ ثانیه کاهش دهد و به این ترتیب چنین شبکه ای قادر خواهد بود تا هزاران تراکنش را در هر ثانیه پردازش کند.

قطعیت لحظه ای (Instant finality): این ویژگی که امیدواریم از ترجمه فارسی مناسبی برایش استفاده کرده باشیم، به این معنی است که تا زمانی که حداقل ۳ ولیدیتور معتبر بلاک ها را تأیید و به شبکه اضافه می کنند، کاربر میتواند مطمئن باشد که تراکنش ارسالی او انجام شده و احتمال ایجاد شدن فورک وجود نخواهد داشت. چنین ویژگی مختص الگوریتم اجماع نوع Tendermint است و در سیستم های PoW وجود ندارد.
امنیت: سیستم Tendermint نه تنها تحمل خطای بالایی دارد، بلکه امنیت آن نیز بسیار زیاد و در نتیجه قابل اعتماد است و برای تمام مشکلات احتمالی، راه حل های کاربردی پیش بینی شده است.

بهار بهرامی
comment برای درج دیدگاه لطفا وارد شوید